De beauty- en wellnessbranche maakte enkele jaren geleden een onstuitbare groei door. De flexibiliteit om zich aan te passen aan de veranderende maatschappij was enorm groot en een belangrijke sleutel tot succes. Ook 2012 zal weer nieuwe uitdagingen bieden, daarom luiden we het nieuwe jaar in met een vooruitblik op de beauty- en wellnesstrends die hierop zullen inspelen.
2. Glamour voor iedereen
Glitter en glamour is niet meer alleen bestemd voor beroemdheden op de rode loper. De schoonheidsinstituten krijgen steeds meer klanten die ook op zoek zijn naar een glamour-look, waaronder opvallend veel tieners. Voor deze jonge doelgroep was een mooie, gezonde huid en een hippe uitstraling altijd al erg belangrijk, maar ze willen meer! Extra lange wimpers, flashy make-up en opvallende kapsels. Deze trend is in gang gezet door populaire stijliconen van vandaag als Lady Gaga en Katy Perry. Veel cosmeticamerken anticiperen hier al op met hun make-up collecties voor 2012.
De sauna enkel voorbehouden aan vriendinnengroepen of romantische koppeltjes? Die tijd is voorbij. Sauna’s hebben hun faciliteiten uitgebreid met bubbelbaden met kinderzitjes, speelruimtes en baby- en kindermassages. Jonge ouders hebben geen oppas meer nodig als ze willen ontspannen, de kinderen gaan gewoon mee naar de sauna. In 2012 zullen steeds meer gezinnen ontdekken dat de sauna de ideale bestemming is voor een familie-uitje.
Huidtype, leeftijd, huidproblemen en allergieën; dit zijn nog maar enkele factoren die bepalend zijn voor de soort cosmetica die bij jou past. Beautyprofessionals hebben steeds meer aandacht voor persoonsgerichte schoonheidsbehandelingen. Het Franse cosmeticamerk Codage speelde al op innovatieve wijze in op deze trend met een concept waarbij klanten zelf de ingrediënten van hun huidverzorgingsproducten kunnen kiezen. Voor 2012 verwachten we meer van dit soort initiatieven.
Beauty- en wellnessbehandelingen komen steeds vaker naar de mensen toe; denk aan stoelmassages op de werkvloer, make-up sessies tijdens muziekfestivals of een massageparty bij je thuis. De mogelijkheden zijn talloos. Evenementenbureaus springen op deze trend in en daarom zullen in 2012 beauty- en wellnessactiviteiten steeds vaker een publiekstrekker zijn op evenementen.
Recessie?
Maar hoe zit het met de dreiging van de economische crisis? We nemen je mee terug in de tijd naar de bankencrisis van 2008. Dit was een grote test, maar de beauty- en wellnessbranche wist zich fier overeind te houden. De beautybranche kwam zelfs in de lift, door wat economen beschreven als het ‘lipstick-effect’. Dit betekent dat consumenten tijdens een economische dip vooral investeren in zichtbare schoonheid en besparen op niet zichtbare zaken. De lipstickverkoop is voor economen een barometer van de economie geworden. Hieruit blijkt dat ook de huidige crisis geen grote bedreiging vormt voor de beautysector.
Ook de wellness-tak heeft weinig te vrezen. Wellnessbehandelingen worden gekend om hun preventieve werking tegen lichamelijke en geestelijke gezondheidsproblemen. Wellness wordt niet meer gezien als luxe, maar als noodzaak voor een goede gezondheid. Zeker in tijden van crisis is er heel wat vraag naar ontspanning.