Door de recessie organiseren blijkbaar maar één op de vijf werkgevers dit jaar een kerstborrel als beloning voor het (hopelijk) harde werk dat werknemers het hele jaar lang hebben vertoond. Het merendeel van de werkende bevolking zal dit waarschijnlijk jammer vinden. Een eindejaarsborrel is ten slotte een gezellige manier om te ontspannen met collega’s die je normaal gesproken alleen op de werkvloer ziet. Een kerstuitje kan, behalve een kostenpost te zijn, de werksfeer en motivatie van een bedrijf verbeteren, mits het goed wordt aangepakt.
Of het organiseren van een kerstborrel of ander kerstuitje de moeite waard is, hangt af van de dynamiek van het bedrijf en de manier waarop de interactie tussen werknemers verloopt tijdens dit soort sociale aangelegenheden. Iedereen heeft het soort bedrijfsfeestje meegemaakt waar de meeste werknemers uitsluitend in hun vaste groepje blijven hangen en de hele avond
lopen te roddelen over andere collega’s. Dit voegt weinig toe aan het teamverband of de sociale verhoudingen binnen het bedrijf, en hoewel veel collega’s een avondje zuipen op de kosten van de baas best waarderen, zullen er altijd mensen zijn die dit minder op prijs stellen. Het is daarom aan te raden om een kerstuitje zo te organiseren dat de communicatie en interactie tussen alle medewerkers wordt gestimuleerd. Door een leuke activiteit of een spelletje op te nemen wordt iedereen erbij betrokken, wat de communicatie en samenwerking binnen het bedrijf verbetert.
De leukste kerstborrels hebben een thema dat iedereen aanspreekt, om ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk collega’s ook daadwerkelijk komen opdagen, in plaats van alleen de gebruikelijke figuren die altijd in het sociale middelpunt staan. Wil je een succes maken van een kerstuitje,
laat alle werknemers dan merken dat hun aanwezigheid gewaardeerd wordt. Dit begint al met de uitnodigingen – stuur bijvoorbeeld iedereen een leuke uitnodiging via de post, in plaats van een email, en vraag werknemers om te r.s.v.p-en door de uitnodiging in de kantoorkerstboom te hangen. Dit is een leuke manier om medewerkers onbewust te laten beseffen dat hun participatie meedraagt aan het grote geheel van het bedrijf. Organiseer tijdens het uitje een spelletje en splits bestaande teams op door mensen in te delen in groepjes die normaal gesproken niet snel met elkaar in aanraking komen. Zo komen mensen in aanraking met collega’s die ze anders misschien nooit
zouden hebben leren kennen.
Op deze manier zorg je ervoor dat, als jouw bedrijf tot de 20% behoort dat wel de moeite neemt om een kerstuitje te organiseren, dit ook daadwerkelijk de moeite waard wordt.